Bussen met een alternatieve aandrijving maken 62 procent uit van de EU-stadsbusmarkt. Naast de 4.152 batterij-elektrische bussen waren er in 2022 2.018 hybride bussen, 3.274 bussen op CNG plus 99 waterstofbussen, wat voor een totaal van 9.543 bussen met een alternatieve aandrijving zorgt.
Veiligheidsaspecten bij elektrische bussen Elektrische bussen worden aangedreven door battery packs (accubatterijen). Voor toepassing bij zware voertuigen worden op dit moment het vaakst Li-ion batterijen gekozen. Deze batterijen moeten aan (internationale) standaarden voldoen. Het meest typische en meest cruciale risico van battery packs is de
Dat gebeurt een week nadat De Lijn koos voor de Chinese busbouwer BYD. "Qbuzz stelt bijzonder hoge eisen voor de kwaliteit en de uitrusting, om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de reiziger", zegt Van Hool-woordvoerder Dirk Snauwaert in Trends. Vorig jaar bestelde Qbuzz al 54 e-bussen. Goed nieuws voor Van Hool.
Wél zijn op 10 december reeds acht nieuwe elektrische bussen van het type MidCity geleverd. ... zero-emissie-bussen (R-net) rijden. Voor alle overige diensten zal EBS tijdelijk terugvallen op dieselbussen, ... bestuur rekening houdt bij het opleggen van boetes indien EBS bij start van de concessie op 10 december 2023 niet aan alle eisen ...
Een tweede golf elektrische voertuigen moet tussen 2027 en 2030 de Citaro D3- en A330 D2-bussen vervangen door 79 elektrische gelede bussen en 282 elektrische standaardbussen. De hybride bussen en de elektrische bussen die momenteel in dienst zijn, worden tussen 2033 en 2035 allemaal vervangen door nieuwe elektrische bussen, d.w.z. in …
Tientallen elektrische bussen voor openbaar vervoer staan klaar in Hilversum, München, Barcelona en Oslo. ... Onderdelentekorten en gebrek aan geschikt personeel zorgden voor achterstanden in de productie en aflevering van de bussen. Maar nu staan tientallen bussen voor openbaar vervoer in Hilversum, Jutland, München, Barcelona en Oslo te ...
Zo rijden er twee elektrische bussen voor Cobelpro tussen de Zuiderpoort en het station Gent-Sint-Pieters. De medewerkers van het bedrijventerrein genieten zo van gratis elektrisch busvervoer. ... Al deze projecten tonen aan dat Keolis klaar is voor de toekomst en bewijzen de expertise van Keolis op het vlak van elektrische en nieuwe mobiliteit ...
De energie voor de elektrische bussen. Het waarborgen van voldoende energiecapaciteit is essentieel bij het implementeren van elektrische bussen. Gedurende 12 jaar bedraagt het totale energieverbruik voor 100 elektrische bussen (van 12 meter) 97.200 MWh. Dat staat gelijk aan 400 particuliere woningen in dezelfde periode.
KVG Kieler Verkehrsgesellschaft mbH en VDL Bus & Coach tekenden op 13 september het officiële contract voor de nieuwe elektrische bussen in aanwezigheid van de burgemeester van Kiel. Vanaf juli volgend jaar tot 2025 worden er 50 nieuwe elektrische bussen geleverd aan Kiel. Over KVG Kieler Verkehrsgesellschaft mbH
OV-autoriteiten, meestal de gemeente, doen een aanbesteding en selecteren daaruit het vervoersbedrijf. Zij stellen eisen aan de hoeveelheid, maar ook aan het materieel. ''Schoon'' is trouwens niet de goedkoopste optie; een elektrische bus kost al gauw 400.000 euro, twee keer zoveel als een dieselbus. Lees hier veel meer over elektrische bussen
Vanaf 1 juli 2024 is een B-rijbewijs niet langer toereikend voor chauffeurs van elektrische bedrijfsbussen met een gewicht tussen 3.500 en 4.250 kilogram. Vanaf die datum is een vrachtwagenrijbewijs vereist voor het besturen van dergelijke voertuigen. Dit heeft grote gevolgen voor bedrijven die inzetten op duurzaamheid en hun wagenpark elektrificeren.
IFV (2016) concludeerde dat elektrische bussen op basis van kwalitatief literatuur onderzoek niet onveiliger lijken dan dieselbussen. Kwantitatief is een verhoging/verlaging van risico''s (nog) niet te onderbouwen omdat voor elektrische bussen grote datasets over gebruik en incidenten ontbreken1. Wel zijn de risico''s andersoortig ten ...
Ingenieurs- en adviesbureau Arcadis heeft de gemeente Amsterdam geholpen bij het klimaatneutraal maken van zijn openbaar vervoer. In 2018 sprak het GVB – het gemeentelijk ov-bedrijf van Amsterdam – de ambitie uit om het openbaar vervoer in onze hoofdstad vóór het einde van 2025 te laten voldoen aan de zero-emissiecriteria.
Elektrische auto''s en busjes hebben veel minder bewegende onderdelen die kunnen slijten of kapot gaan.Je betaalt over het algemeen wel meer verzekeringspremie voor je elektrische bus. Vanwege de hogere aanschafprijs, maar ook omdat reparatiekosten vaak hoger uitvallen: de onderdelen zijn duurder en niet elke monteur is opgeleid om te sleutelen aan een elektrische …