Het vliegwiel. Een zeer zware massa (wiel, cilinder, ...) wordt door een motor aan het draaien gebracht en drijft een generator aan die elektriciteit produceert door geleidelijk aan te vertragen. In de jaren zestig reden in België stille elektrische …
Het probleem bij een vliegwiel is dat de snelheid van elk punt afhankelijk is van de afstand tot het middelpunt. We beschouwen een concentrisch cirkeltje met straal r en dikte Dr. (in de figuur aangegeven met groen) We nemen aan, dat alle groene massa dezelfde snelheid heeft. Het materiaal heeft verder een dichtheid r (kg/m 3).
Niet de goedkoopste oplossing! Het bedrijf Velkess daarentegen heeft een vliegwiel ontwikkelt waarbij geen magnetisch veld nodig is. Onze grootste puzzel momenteel is júist hoe wij zo goedkoop en efficiënt mogelijk (zoals jij ons dit nu vraagt) een vliegwiel kunnen ontwerpen, zodat het vliegwiel in bijvoorbeeld huizen gerealiseerd kan worden.
Hoe groter het traagheidsmoment hoe moeilijker het weliswaar is het vliegwiel op gang te krijgen, maar als het eenmaal draait is het moeilijk af te remmen, en blijft de rotatie gelijkmatig. Beter gezegd, hoe groter het traagheidsmoment, hoe groter het moment moet zijn om een bepaalde hoekversnelling te verkrijgen. De kinetische energie van een ...
Deze kan het vliegwiel versnellen als je er stroom inpompt, en elektriciteit opwekken door het wiel af te remmen. Het wiel zelf draait in een vacuüm waardoor het lang rond kan draaien zonder wrijving. Zo''n vliegwiel kan in korte tijd een heleboel vermogen leveren. Dat is ideaal om het stroomnet te balanceren.
Enkele start-ups onderzoeken hoe een vliegwiel betaalbaar kan zijn voor woningen, maar het systeem wordt nu vooral voor energieopslag op grotere schaal toegepast (ontlasting van het elektriciteitsnet). Het systeem met een vliegwiel kan door zijn grote massa kinetische energie opnemen: eenmaal op gang is het nog moeilijk te stoppen.
"Hoe zou een week met zonnig weer en veel wind er over drie of zes jaar uitzien? Duitsland wil in 2030 80 procent duurzame energie opwekken. Als tussendoel zit je in 2027 op 67 procent. Met de Agorameter, een systeem dat het elektriciteitsverbruik van Duitsland monitort en voorspelt, kunnen we een goed beeld schetsen van de toekomst." ...
Bij de energietransitie zal de (eventuele conversie en) opslag van elektriciteit, warmte en waterstof naar verwachting een grote rol gaan spelen, en vanwege de grote benodigde opslagcapaciteit zal het vaak gaan om grootschalige ondergrondse opslag. In de in 2023 gepubliceerde Routekaart Energieopslag wordt gekeken naar alle vormen van energieopslag, …
Het vliegwiel van QuinteQ slaat veel vermogen op. Vosbeek legt uit hoe dat kan: "We hebben een manier gevonden om de omloopsnelheid van het vliegwiel veel groter te maken dan alternatieven die nu op de markt zijn. Het geheim zit in de stabilisatie van rotor van het vliegwiel. Dankzij een geavanceerde combinatie van magnetische velden kunnen ...
Met de waterstofbackbone realiseert Gasunie een landelijk hoofdnetwerk voor waterstof waarmee onder andere industrieën, waterstofopslagen, productielocaties en de landen die Nederland omringen met elkaar in verbinding worden gebracht. In 2023 presenteerde het ministerie van Economische Zaken en Klimaat de Routekaart Energieopslag. Daarin wordt ...