Een van de knelpunten voor de massale adoptie van elektrische voertuigen is de tijd die nodig is om de batterij op te laden. Hoewel er vooruitgang is geboekt met snellaadtechnologieën, duurt het opladen van lithium-ionbatterijen nog steeds aanzienlijk langer dan het tanken van een op benzine rijdend voertuig.
In de hedendaagse zoektocht naar duurzaamheid en onafhankelijkheid van het elektriciteitsnetwerk, is energieopslag uitgegroeid tot een cruciale factor voor huishoudens. De groeiende interesse in zonnepanelen en de toename van netcongestie benadrukken de noodzaak voor effectieve opslag van energie, teneinde de opgewekte elektriciteit optimaal te benutten. …
Thuisbatterijen: De toekomst van duurzame energieopslag Duurzame energiebronnen zoals zonnepanelen en windturbines spelen een steeds grotere rol in onze energievoorziening. Ze leveren schone en hernieuwbare energie, waardoor we minder afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Maar er is één uitdaging die deze groei belemmert: de opslag …
Met een conservatieve aanname voor de toelaatbare treksterkte van 150 N/mm2 berekenen we dat . de volumeverhouding water: staal ongeveer 4 : 1 zal zijn. Voor een GWh komen we dan op ongeveer 6 miljoen kg staal. Nemen we een kostprijs voor het staal €5/kg dan zijn de kosten voor het staal van de hele installatie €30 miljoen.
Dat is inclusief de productie van de auto en de accu en het totaal gereden kilometers. De CO 2-uitstoot van elektrische auto''s ontstaat bij de productie van de auto en bij de opwek van elektriciteit. Laden op groene stroom maakt het gebruik van de auto nog milieuvriendelijker. Elektrisch vervoer ontwikkelt zich in de komende jaren verder.
Bij een brandstofauto betaal je in 2024 over de gehele nieuwwaarde van de auto 22%, bij een elektrische auto is het 16% over de eerste 30.000 euro en bij een waterstofauto is dit 16% over de gehele nieuwwaarde. Dit komt neer op het volgende bij een auto van 75.000 euro:
Het gebruik van elektrische auto''s als thuisbatterijen kan de belasting op het elektriciteitsnet verminderen, vooral tijdens piekuren. Dit kan helpen om het elektriciteitsnet efficiënter te laten functioneren en de vraag naar fossiele brandstoffen te verminderen.
Een batterij is een kostbare investering, die op dit moment voor een beperkte hoeveelheid bedrijven rendabel is. Zolang dit een grote investering is, is hij voornamelijk geschikt voor bijvoorbeeld de agrarische sector, chemische industrie, vervoersbedrijven die met elektrische voertuigen werken, of een bedrijf dat veel gebruikmaakt van koeling.
Sector: In 2022 was de klimaatsector industrie de grootste energieverbruiker met een aandeel van 32% van het totale eindverbruik van energie.Nog steeds wordt de energiemix van de klimaatsector gedomineerd door fossiele brandstoffen, vooral aardgas en olie. Tot nu toe verloopt de overgang naar meer hernieuwbare energie nog traag; dit geldt eigenlijk ook voor …
Voordelen van thuis stroom opwekken en opslaan Thuis je zelf eigen zonne-energie opslaan heeft heel wat leuke voordelen. 1. Verminder je afhankelijkheid van je energieleverancier Met een thuisbatterij verbruik je meer van je zelfgeproduceerde zonne-energie. Je verkleint je afhankelijkheid van het elektriciteitsnet en je energieleverancier bijgevolg aanzienlijk. Zo word …
Energieopslag en noodstroom; Een van de meest voor de hand liggende voordelen van dit concept is de mogelijkheid om overtollige energie, die in jouw elektrische auto is opgeslagen, te gebruiken als noodstroomvoorziening tijdens een eventuele stroomstoring. De auto kan in deze situaties fungeren als een betrouwbare bron van back-upstroom voor ...
Elektrische voertuigen, ook wel bekend als EV''s, spelen een cruciale rol in de transformatie naar milieuvriendelijk transport.Ze dragen niet alleen bij aan de CO2-reductie, maar stimuleren ook de ontwikkeling van een groene economie.Het International Energy Agency (IEA) benadrukt dat wanneer deze voertuigen worden opgeladen met hernieuwbare energie, de impact op de …
1. De NEStore. Iedereen voorzien van goedkope energie, dat is de missie van Newton Energy Solutions (NES). In plaats van te vertrouwen op zeldzame materialen heeft NES, dat is voortgekomen uit het Nederlandse Instituut voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO), de NEStore ontwikkeld, die wekenlang elektriciteit kan opslaan in warm …
Vanaf volgend jaar stijgt de bijtelling met 4% per jaar. Hierdoor is in 2026 het belastingvoordeel voor elektrische leaseauto''s verdwenen. De bijtelling is dan – net als die voor brandstofauto''s – 22%. Sinds dit jaar is het bijtellingstarief voor elektrische auto''s (nul emissie) beperkt tot € 45.000,- van de catalogusprijs.
Albemarle is een wereldleider op het gebied van lithium-ion energieopslagbatterijen en profiteert dus optimaal van de enorme toename van het gebruik van elektrische voertuigen wereldwijd. Er is de afgelopen tien jaar een vertraagde groei geweest omdat de juiste technologie voor de opslag van elektrische energie nog in de kinderschoenen …