Je stroom thuis opslaan met een thuisbatterij. Je zonne-energie thuis opslaan kan met een thuisbatterij. Dat wordt ook wel een thuisaccu genoemd. Het is als het ware een grote oplaadbare batterij. Normaal gesproken gebruik je ongeveer 30% van de zonne-energie die je opwekt. Met een thuisbatterij is dit ruim 60%.
De komst van elektrische voertuigen (EV''s) heeft een revolutie teweeggebracht in de auto-industrie en biedt een schoner en duurzamer alternatief voor traditionele benzinevoertuigen. De behoefte aan effectieve en praktische laadoplossingen groeit mee met de vraag naar elektrische voertuigen. Een veelbelovende technologie die voorop loopt bij deze …
Een auto met een laadsnelheid van 11 kW zal niet sneller geladen worden bij een laadpaal met een laadvermogen van 350 kW, dan bij een laadpaal met een vermogen van 11 of 22 kW. Bij de keuze voor een nieuwe elektrische auto kan het om deze reden slim zijn om bewust te kiezen voor een model dat snelladen (een laadsnelheid van meer dan 50 kW) …
De Victron MultiPlus-II voor 48V is hiervoor een geschikt model. In deze serie zijn er meerdere varianten met een nominale accuspanning van 48V, zoals voor 8 kW / 6,4 kW / 4 kW / 3 kW en 2,4 kW. Ze zijn er ook met accuspanning van 24V. Met deze omvormers is parallelschakeling mogelijk: tot zes stuks, voor een hoger uitgangsvermogen.
De opslag van energie wordt steeds belangrijker naarmate we meer duurzame energie gebruiken in Nederland. Niet alleen de opslag van elektriciteit, maar ook van moleculen (bijvoorbeeld gas en waterstof) en warmte. Deze drie energievormen zullen nodig zijn om te zorgen dat er voldoende flexibiliteit is in een energiesysteem met meer variabele …
energieopslag, potentiële energie, opslag energie voor later gebruik, energiedrager. Grootschalige opslag van energie is noodzaak wanneer vrijwel uitsluitend gebruik wordt gemaakt van windenergie en zonne-energie. Het gelijktijdig optreden van duisternis en windstilte, waardoor zonnepanelen en windturbines geen stroom leveren, wordt Dunkelflaute genoemd, een …
Voertuig met een elektrische aandrijflijn moet voldoen aan de punten 3.1.2 tot en met 3.1.2.1 en 5 van VN/ECE-reglement nr.100 supplement 3 op wijzigingenreeks 02. ... Voor de eisen die geen betrekking hebben om de ombouw naar elektrisch moet je de keuzehulp wel door met de daadwerkelijke datum eerste toelating. Op basis daarvan zijn dan nog ...
Kan ik de elektriciteit die ik met zonnepanelen opwek opslaan? Een grote uitdaging bij zonne-energie, vooral in combinatie met het opladen van elektrische auto''s, heeft te maken met het verschil in timing van de productie en van het verbruik. Zonne-energie wordt immers voornamelijk overdag opgewekt, wanneer de zon het felst schijnt.
Houd er rekening mee dat batterij opslag zeer kostbaar is en ligt rond de € 500,- tot € 1.000,- per kWh voor kleinschalige toepassingen. Met 10 zonnepanelen op uw dak produceert u al gauw 10 kWh aan energie per dag, oftewel u heeft hiervoor een batterij nodig van meer dan € 5.000,-.
We moeten ons ervan bewust zijn dat een incident met een elektrisch voertuig een grote impact kan hebben op de omgeving, het milieu en de incidentenbestrijding. En daarvoor hebben allerlei partijen nog veel werk te verzetten: bouwkundigen, risico-analisten en incidentenbestrijders, maar zeker ook de auto-industrie zelf."
Dan wordt elektrisch rijden wel heel erg duurzaam en financieel aantrekkelijk. Ontdek hier alles over het thuis opladen van je EV met zonnepanelen. Heb je zonnepanelen én de mogelijkheid om je elektrische auto op eigen terrein op te laden? Dan wordt elektrisch rijden – afhankelijk van het aantal panelen en de juiste laadpaal – wel heel erg ...
Elektrisch voertuig (EV) en voertuigen met een verbrandingsmotor (traditionele benzine-/dieselmotoren) zijn fundamenteel verschillend in de manier waarop ze vermogen genereren en een voertuig voortbewegen. Hier zijn enkele factoren waarmee je rekening moet houden bij het vergelijken van een EV-motor met een verbrandingsmotor:
Een elektrisch voertuig dat compatibel is met modus 4 zal compatibel zijn met modus 3, die compatibel zal zijn met modus 2. Modus 2 (standaard AC-belasting) Mode 2 houdt in dat u de stekker in een gewoon stopcontact steekt, net zoals u uw smartphone ''s avonds in het stopcontact zou steken.
Bidirectioneel laden kan voor twee verschillende toepassingen worden gebruikt. De eerste is ''Vehicle-to-Grid'' of V2G, ontworpen om energie naar het elektriciteitsnet te exporteren wanneer de vraag hoog is.; Het tweede is ''Vehicle-to-Home'' of V2H, ontworpen om de elektrische wagen te gebruiken zoals een thuisbatterij om overtollige zonne-energie op te slaan en uw woning van …
Slimme keuze. Een elektrische auto gebruiken als thuisbatterij, is dat voor mij een slimme keuze? Dat is afhankelijk van je situatie. Wanneer je al zonnepanelen hebt liggen en een bidirectionele laadpaal hebt met een elektrisch voertuig dat geschikt is voor bidirectioneel laden, is het zeker het proberen waard. Uiteindelijk moeten we toch steeds meer over op …
Er zijn ook grootschalige, collectieve technieken voor energieopslag. Denk bijvoorbeeld aan woonwijken die met een buurtbatterij zonnestroom ''slim'' opslaan en verbruiken. Milieu Centraal kan de milieubelasting hiervan niet in cijfers vergelijken met die van thuisbatterijen. Maar collectieve maatregelen zijn doorgaans klimaatvriendelijker.
1. Plug-in Hybride Elektrisch Voertuig (PHEV) In een PHEV wordt een brandstofmotor gecombineerd met een of meer elektrische motoren. Ook is een accu aanwezig om energie in op te slaan. Een PHEV kan gemiddeld tussen 30 en 70 kilometer elektrisch afleggen. Zodra de accu leeg is neemt een brandstofmotor de aandrijving over.