Maar dat is niet het hele verhaal. Nog veel meer energie gaat verloren bij het gebruik. Bij een auto-benzinemotor is dat 80%, een dieselmotor 75%, een slecht geïsoleerd huis 50% ondanks HR CV ketel, de gewone gloeilamp 90-95%. Voor een beter begrip van dat soort getallen zou je een vergelijking kunnen maken met een fietser.
Waar de benzineprijs voor een belangrijk deel wordt bepaald door de olieprijs en de accijnzen, speelt bij het opladen van een elektrische auto de manier van laden een grote rol. We onderscheiden daarin drie varianten: thuis opladen, opladen aan een openbaar laadpunt en snelladen. Als rekenvoorbeeld ...
Het opladen van een elektrische auto duurt gemiddeld 30 minuten tot… 21 uur. Dat enorme verschil zit ''m in de manier van opladen: via het stopcontact (langzaam), een laadpaal (gemiddeld) of een snellader (snel). De laadtijd van een elektrische auto is bovendien afhankelijk van de grootte en het soort accu, en van de temperatuur. MoveMove legt het uit.Laadtijd in het …
De huishoudens zijn in de meeste landen goed voor ongeveer een kwart van de energievraag. Transport en industrie vragen elk een derde van het totaal en de rest van de energie gaat naar bedrijven, infrastructuur en landbouw. Een meer vol olie. Laten we de getallen eens op een rijtje zetten. In 2006 verbruikte de Europese Unie 49,2 TJ (terajoule ...
Tenslotte heeft elke elektrische auto ook een maximaal vermogen waarop de accu geladen kan worden. Ook dat zien we in bovenstaand figuur voor snelladen. Als een elektrische auto met maximaal 75 kW geladen kan worden, heeft het niet veel zin om te kiezen voor een 200 kWh snellader als ook een 100 kWh lader beschikbaar is. Elektrische auto ...
Als consument inschrijven voor een energiecollectief Wil jij een contract afsluiten voor gas of elektriciteit via een collectief? Iedere consument kan zich inschrijven als deelnemer aan een energiecollectief bij een organisatie die energieveilingen organiseert. Deze inschrijving is altijd vrijblijvend, je zit nergens aan vast.
Wanneer is een 12v accu vol? Een grondige blik op laadindicatoren. Een 12v accu is een essentieel onderdeel van veel systemen en apparaten in ons dagelijks leven. Van auto''s tot zonne-energiesystemen, ze vertrouwen allemaal op dit specifieke type accu. Maar wanneer is een 12v accu vol? In dit artikel duiken we dieper in het proces van het ...
Dat is dan ook een van de redenen waarom veel ondernemers niet kiezen voor een energiecollectief. Zij gaan liever zelf op zoek naar een passende aanbieding door MKB energie vergelijken. Met behulp van een zakelijke energievergelijker vind je binnen no time een goede deal – dat is nog helemaal gratis ook.
Vol is de maximale spanning van een cel, bij lithium-ion 4,2 volt per cel. Als deze lading heeft plaatsgevonden dan is dit 1 cyclus wat 1C wordt genoemd. Stel de accu wordt voor 50% leeg gereden dan is de laadcyclus 0,5C, wordt de accu 80% leeg gereden dan is dit 0,8C en 20% …
In een groot deel van Nederland is het elektriciteitsnet zo goed als vol (netcongestie). Dit komt omdat de vraag naar en het aanbod van elektriciteit sneller groeien dan de uitbreiding van het elektriciteitsnet. Het kabinet neemt maatregelen om het net sneller uit te breiden en slimmer te gebruiken. Onder andere zodat huishoudens en bedrijven ook de komende jaren zoveel …
We stellen vast dat vooral Engie, dankzij de sterke welkomstpromotie, een heel competitief aanbod heeft voor eigenaars van een elektrische wagen. Zowel de variabele als de vaste variant van het Drive-product zijn de goedkoopste op de markt voor ons verbruik. Het aanbod van TotalEnergies eMobility, behoort dan weer tot de middenmoot: verschillende …