voldoende tijd voor reflectie en interactie met collega''s (Onstenk,1997; Onstenk, J. (1997). ... We vatten een leeromgeving breed op. Het gaat over de inhoud van het curriculum, de fysieke en online leeromgeving, de middelen (instrumenten), het tijdsverloop (tempo, volgorde waarin onderdelen van een curriculum zijn geplaatst, planning) en ...
Leerdoelen Als je deze cursus hebt afgerond: - heb je een professionele identiteit als onderwijskundig ontwerper gearticuleerd en een onderbouwde visie op goed onderwijs ontwerpen geformuleerd; - heb je kennis van en inzicht in belangrijke theorieën en de actuele ontwikkelingen daarin op het terrein van onderwijs ontwerpen; - kun je omschrijven wat het 4C/ID-model, …
Waarom reflecteer je? Aan het einde van iedere activiteit hoort reflectie. Je brengt meer kwaliteit naar je meetings, oefeningen, taken en persoonlijke ontwikkeling als je achteraf reflecteert. Deze daad op zichzelf is al erg helpend, én het gegeven dat je niet tijdens maar na de activiteit nabespreekt, helpt je om tijdens je bezigheid meer in het hier-en-nu te zijn en zo nóg meer …
Als deze drie verder zijn ontwikkeld, vergemakkelijkt dat de ontwikkeling van reflectie (Kennisrotonde, 2019). Het vermogen tot reflectie op het leerproces ontstaat niet van de ene op de andere dag, maar ontwikkelt zich geleidelijk. Voor kleuters geldt, dat reflectie het beste kan plaatsvinden onmiddellijk na een activiteit.
Het is van belang dat de reflectie gaat over het dagelijkse werk. We kunnen hierin nog een ... kun je ook gemakkelijker de volgende stap ontwerpen. Imaginatie en dromen De kern van deze methode is iemand te ondersteunen bij het zich voorstellen van een gewenste toekomst. Bijvoorbeeld die, waarin ze de ideale opleider zijn, of een inspirerende
De afgelopen weken zijn twee Nederlandstalige boeken verschenen over het ontwerpen van blended learning. Ik bespreek deze twee boeken deze week in twee blogposts. In deze blogpost is dat het boek ''Blended Leren Ontwerpen. Alles over tools, design en faciliteren'' van Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar. Hulsebosch en Wagenaar werken als …
Het onderzoek heeft als doel het verkrijgen van kennis over de rol, bijdrage en het organiseren van actoren bij het circulair ontwerpen van kantoren, door een onderzoek naar goede voorbeelden van circulair ontworpen kantoorgebouwen uit te voeren. De hoofdvraag die hierbij is gesteld, is als volgt geformuleerd: Hoe worden actoren
geeft een beargumenteerd oordeel over een situatie (in bijv. de omgeving) of over een technische toepassing; onderscheidt en benoemt maatschappelijke en persoonlijke overwegingen bij het oordeel; waardeert de oordelen van anderen en geeft een gefundeerde mening. (bij Ontwerpen) Het kind: vergelijkt het eindproduct met de eisen van het ontwerp ...
In het vorige nummer van Leren in Ontwikkeling verscheen het eerste artikel van Adrie van den Berge uit een serie van drie over reflectie. In dat artikel beschreef hij het begrip reflectie. In dit nummer laat hij zien hoe je kunt leren reflecteren en vooral de technieken en oefeningen die daarbij behulpzaam kunnen zijn.
WAT LEERT ONDERZOEK OVER HET ONTWERPEN VAN OVERTUIGENDER TEKSTEN? HOEKEN 107 krantenbericht over de bouw van een cultureel centrum in de Achterhoek. Hij vond een significant verschil: de claim dat dit een zinvol initiatief is, werd in sterkere mate geaccepteerd als die werd ondersteund door statisti-
terugblikken op, nadenken over en herinterpreteren van betekenisvolle ervaringen, om daarvan te leren voor toekomstige situaties. Met dat laatste wordt mogelijk de belangrijkste kern van reflectie in supervisie aangegeven: leren van er-varingen om het beter te kunnen doen. Maar welke er - varingen worden eigenlijk met reflecteren opgedaan?
De structuur en glans van het product of oppervlak zijn naast kleur bepalende factoren voor LRV. Over het algemeen geldt dat hoe lichter de kleur is, hoe meer het reflecteert. Meer reflectie resulteert in een hogere LRV-waarde. Donkere kleuren absorberen meer …
Definitie van reflectie1: Reflecteren is nadenken over het (eigen) functioneren om dit te verbeteren. Handelen, puur op ervaring en routine, is achterhaald. Prof. drs. Philip Wagner2 ziet de complexiteit in en rondom organisaties versneld toenemen: ^Dat heeft bijvoorbeeld te maken met transities op het gebied van
Wat is nu de stand van zaken? Stap 5: de Reflectie. De laatste stap van de STARR-methode is de daadwerkelijke reflectie. In deze stap maak je duidelijk hoe jij op de situatie terugkijkt en vooral wat je ervan hebt geleerd. ... Ik ga daarvoor de hulp vragen van Sophie die al ervaring heeft in het maken van korte animaties over projecten ...
Bij kernreflectie gaat het om nadenken over watje wilt realiseren als docent of leerling, en wat je belemmert bij het oplossen van een probleem. We onderscheiden kernreflectie van reflectie in het algemeen. Bij reflecteren in het algemeen gaat het om nadenken over gedrag, vaardigheden, en opvattingen van jezelf en anderen in een probleemsituatie.
conclusies over de geldigheid van je ontwerphypothese en ontwerpregels (zie voor meer informatie de aanwijzingen in de hand-out voor de gekozen variant van educatief ontwerpen). Richtlijn voor de omvang van het eindpaper is ongeveer 8000 –10.000 woorden (exclusief Samenvatting, Referenties en Bijlagen).
Tegelijkertijd vormen ze een uitdaging, zowel om deze bij de leerlingen te bereiken, om een doelgerichte onderwijsaanpak te ontwerpen en geschikte didactische werkvormen te selecteren als om het bereiken van de doelen te evalueren. In deze leidraad wordt eerst besproken wat reflectie precies inhoudt.