(In de Volksgezondheid Toekomst Verkenning (VTV) rapporteert het RIVM elke vier jaar over de ontwikkeling van de volksgezondheid in Nederland.)-2014, maken die diversiteit in opvattingen expliciet. De perspectieven richten zich op lang leven zonder ziekte, participatie van maatschappelijk kwetsbaren, autonomie van burger en patiënt, en ...
Voorkennis over de persoon in kwestie, kennis over de actuele omstandigheden, iemands eigen ervaringen, het zich verplaatsen in het standpunt van een ander, de bewuste perceptie van jezelf, werkgeheugen, taalvermogen en de inschakeling van de hoogste associatieve gebieden tezamen het cognitieve empathie, ToM of mentaliseernetwerk genoemd …
Microsysteem: omgeving die het kind direct ervaart, zoals de familie. Deze laag breidt zich over de tijd uit met vrienden, school etc. De factoren in deze laag kunnen elkaar wederzijds beïnvloeden. Mesosysteem: de connecties tussen verschillende microsystemen, zoals het contact van de ouders met de docent van de school.
In dit fascinerende gesprek over de geschiedenis van emoties kom je meer te weten over de evolutie van de taal die we gebruiken om onze gevoelens te beschrijven. De gave en kracht van emotionele moed Psycholoog Susan David deelt de manier waarop we met onze emoties omgaan en welk effect dit heeft op alles wat belangrijk is: onze acties, carrières, …
Geen zorgen, wij hebben een lijst opgesteld met alle gevoelens en emoties. Om ervoor te zorgen dat iedereen zijn of haar emoties of gevoelens kan verwoorden, hebben we een lijst gemaakt zowel de positieve als de negatieve gevoelens en emoties. Eerst benoemen we alle positieve suggesties aan de hand van het alfabet en daarna de negatieve.
Werving van de deelnemers. Het project Mentaal Kapitaal is een onderzoeksproject van de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal, een kennisnetwerk van gemeenten, jeugdzorginstellingen, samenwerkingsverbanden, kennisinstituten, gezondheidszorg, ouders en jongeren uit de vier jeugdregio''s in de regio …
Een alternatief op de theorie van Piaget door veel kritiek = de informatieverwerkingstheorie = benadering van cognitieve ontwikkeling waarbij men probeert te achterhalen op welke manieren mensen informatie opnemen, gebruiken en opslaan. (Vygotstky) -> Kwantitatieve verandering Voorbeeld: de neo-piagetiaanse theorie
Je hebt hierbij alleen toegang tot de gedachten en gevoelens van dit personage, waardoor je het verhaal objectiever kunt vertellen. Alwetende verteller: in dit vertelperspectief ben je als schrijver als het ware een alwetende verteller die alles weet over de personages, hun gedachten, gevoelens en acties. Je kunt zonder beperking switchen ...
Peuters scannen de gezichten van hun ouders om aanwijzingen te verkrijgen over de betekenis van gebeurtenissen om hen heen. Jonge kinderen kijken dikwijls naar de emotionele expressie van personen rondom hen als een leidraad. Bijvoorbeeld wanneer een peuter valt, zal hij afhankelijk van de emotie die op het gezicht van zijn ouder(s) te lezen is ...
Theory of mind en de triade van perspectieven bij autisme en syndroom van asperger. Een blik vanaf de brug. Van mensen met autisme wordt gezegd dat zij geen ToM – Theory of Mind bezitten en als zodanig blind zijn voor de gedachten en gevoelens van anderen. De vraag is echter of niet-autistische personen dat inzicht wél hebben.
Maar praten over jouw gevoelens is slechts één manier om jouw gevoelens met de ander te delen of jouw gemoedstoestand te uiten. Non-verbaal en zonder woorden. Gevoelens non-verbaal delen kan op tal van manieren: Je loopt met jouw partner op het strand en je bent ontroerd over de schoonheid van zee, strand en wind.
Situatie: Begin met het beschrijven van de specifieke situatie waarin het gedrag heeft plaatsgevonden. Dit helpt de ontvanger van de feedback om de context te begrijpen en zich te richten op een specifiek voorval. Gedrag: Beschrijf vervolgens het waargenomen gedrag van de persoon. Wees specifiek en objectief bij het beschrijven van het gedrag.
In de Gezonde School aanpak wordt een beroep gedaan op draagvlak van de schoolpopulatie om te komen tot een integraal schoolgezondheidsbeleid. De opvattingen van leerlingen over het welbevinden op school worden meegenomen in het bouwen aan een gezonde, veilige school (Moerman & Dawson, 2020). Moerman, M., & Dawson, M. (2020).
In de tweede fase van Kohlbergs theorie van morele ontwikkeling komt er een nieuw idee tevoorschijn. Die idee houdt in dat iemands belangen van individu tot individu kunnen variëren. Hoewel de criteria om te bepalen of iets goed of fout is nog steeds afhankelijk zijn van de gevolgen van onze handelingen, worden ze niet langer bepaald door anderen.
Inlevingsvermogen kan op verschillende manieren blijken. Enkele voorbeelden: Empathie tonen: Inlevingsvermogen komt tot uiting wanneer iemand in staat is om de gevoelens en perspectieven van anderen te begrijpen en te waarderen.Het tonen van empathie betekent dat je in staat bent om jezelf in de schoenen van iemand anders te plaatsen en hun emoties te …
Jean Piaget was de eerste die een veelomvattende theorie over de cognitieve ontwikkeling ontwikkelde. = de ontwikkeling van het denken Piaget bestudeerde normale kinderen. Volgens Piaget doorloopt ieder kind stapsgewijs en in een vaste volgorde de stadia van de cognitieve ontwikkeling. (de snelheid van doorlopen verschild per individu)
De invloed van educatie over slavernij- en koloniaal verleden uit meerdere perspectieven pagina 2 van 34 Inleiding 3 Methode 4 Verandertheorie en onderzoeksvragen 6 Opbouw van het rapport 6 Hoofdstuk 1: Het effect van kennis over de geschiedenis van slavernij of kolonisatie op bewustwording 8 1.1.
Definitie van empathie. Empathie verwijst naar het vermogen om de gevoelens, behoeften en perspectieven van anderen te begrijpen en je in hen te verplaatsen. Het omvat het vermogen om compassie te tonen, te luisteren zonder oordeel en de emoties van anderen te herkennen en te respecteren. Praktijkvoorbeelden empathie