Daarbij gaat veel energie verloren. Het hoge rendement van de brandstofcel is dan ook heel interessant voor de auto-industrie. Er zijn al verschillenden elektrische auto''s verkrijgbaar die hun energie niet uit het stopcontact halen maar uit een brandstofcel. Waterstof tanken gaat sneller dan het opladen van een elektrische auto.
Naast waterstofproductie biedt NEL ASA oplossingen voor opslag en distributie van waterstof. Het bedrijf ontwikkelt systemen voor waterstofcompressie en opslag, evenals waterstoftankstations voor diverse toepassingen, zoals brandstofcelvoertuigen. ... een pick-uptruck die zowel op batterijen als op waterstof kan rijden. Het voertuig was bedoeld ...
Chemische industrie: In de chemische industrie wordt waterstof al op grote schaal gebruikt als grondstof, bijvoorbeeld bij de productie van ammoniak voor kunstmest. Het vervangen van grijze waterstof (geproduceerd uit aardgas) door groene waterstof kan de CO₂-uitstoot in deze sector flink verminderen.
Manieren van rijden op waterstof. Er zijn verschillende manieren om te rijden op waterstof. De bekendste manier is het zogenaamde FCEV rijden wat staat voor Fuel Cell Electric Vehicle. Hiermee wordt waterstof omgezet in elektriciteit. Het voertuig rijdt dan uiteindelijk op stroom.
"Waterstof is voor ENGIE van strategisch belang," zegt Isabelle Kocher, CEO van ENGIE, "want het stelt ons in staat om op een gecentraliseerde of gedecentraliseerde manier de transitie te versnellen naar een energiewereld die minder C02 uitstoot. Omdat waterstof kan worden opgeslagen en vervoerd, kan dit groene gas een belangrijke rol spelen in de …
Waterstofenergie. De maatschappelijke verontrusting ten aanzien van de CO 2-problematiek is op dit moment de belangrijkste drijfveer om op een aantal plaatsen in de wereld uit te kijken naar alternatieve energiedragers landen als Canada, Duitsland, Amerika, Italië, Japan, Saoedi-Arabië en de voormalige Sovjetunie schenken onderzoekers serieuze aandacht …
Doel hiervan is het verminderen van gebruik van fossiele brandstoffen. Daarom is elektrificatie een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Elektrificatie en vervoer. Afwijkende brandduur en brandverloop van lithium-ion batterijen. Vlamboog en spanning op de battery pack en het voertuig. Blijvende stroomtoevoer als voertuig aan laadpaal ...
De prijs van waterstof betaal je in kilo''s. Een kilo waterstof kost gemiddeld 10 euro en geeft een reikwijdte van zo''n 100 kilometer, ongeveer even duur als het rijden op benzine. Het thuis opladen van een elektrische auto is tot 3x goedkoper dan het tanken van waterstof.
Eén manier is door de waterstof in een brandstofcel met zuurstof (O 2) uit de lucht om te zetten in water (H 2 O) waarbij elektriciteit geproduceerd wordt, die de elektromotor aandrijft. De enige restproducten zijn waterdamp en warmte. Er ontstaat geen koolstofdioxide (CO 2) waardoor het een nulemissievoertuig is. Hoewel het voertuig geen CO 2 uitstoot ontstaat er bij het maken …
Vaak gebeurt dit door middel van waterstoftanks in bijvoorbeeld grotten, zoutkoepels en uitgeputte olie- en gasvelden. Gasvormige waterstof wordt dan opgeslagen, zodat het later weer in de vorm van elektriciteit gebruikt kan worden. Er wordt hard aan gewerkt om deze methode ook toegankelijk te maken voor particuliere energieopslag
Waterstof is alomtegenwoordig in het universum en er gaat veel energie in schuil. Het is trouwens de belangrijkste brandstof van de sterren. Op aarde daarentegen komt waterstof op zich niet voor. Het is altijd verbonden met andere elementen. Zo zit er waterstof in water – in combinatie met zuurstof – of in fossiele stoffen – samen met ...
Een andere oplossing, is om waterstof te gebruiken in een brandstofcel waar het elektriciteit opwekt om het voertuig van stroom te voorzien. Waterstof kan zo worden gebruikt als hulpbrandstofcel (range extender) om het bereik of de actieradius van een elektrisch voertuig op batterijen te vergroten. Waterstof kan daarmee een geschikte oplossing ...
In België gebeurt dat nu al via het 900 km lange (private) netwerk van Air Liquide (diameter 154 mm, druk ongeveer 80 bar) dat industriële gebruikers van grijze en blauwe waterstof voorziet. Ook het bestaande aardgasnet kan gebruikt worden voor een bijmenging of in de toekomst zelfs een exclusief transport van waterstof.
Waterstof is een veelbelovend medium voor de opslag en transport van energie. Dit omdat er bij de omzetting van waterstofgas naar energie alleen water vrijkomt als reactieproduct.Koolwaterstoffen produceren bij hun verbranding ook het broeikasgas CO 2.Met de opwarming van de aarde in het achterhoofd is het dus nuttig om onderzoek te verrichten naar …
Een tweede manier maakt gebruik van een directe waterstofverbranding en er is ten slotte ook een manier waarbij een voertuig rijdt op een mix van waterstof en (bio)diesel. ... Bij elektrische trucks daarentegen duurt het opladen van de accu enkele uren. Dit maakt rijden op waterstof geschikt voor lange afstanden en voor mensen die vaak onderweg ...
De Europese Unie werkt ook aan stimulering van waterstof. De Europese doelen op het gebied van waterstof staan in de waterstofstrategie. Gebruik en productie waterstof aantrekkelijk maken. Om de productie en het gebruik van waterstof te stimuleren, neemt de overheid verschillende maatregelen: Er zijn subsidies voor waterstofprojecten ...