Als u te weinig inkomsten heeft om van de belastingvermindering voor dienstencheques te genieten, dan kan u een terugbetaalbaar belastingkrediet vragen. Op die manier gaan de fiscale voordelen van de dienstencheques niet verloren voor personen met een laag belastbaar inkomen. De fiscus verduidelijkt hoe dit belastingkrediet werkt. U kan de …
Ook is er geen belasting op de AOW ingehouden. Mijn vraag. Heeft zij recht op de Algemene heffingskorting en de ouderenkorting. Op de voorlopige aanslag 2018 kreeg zij € 1.157 (Algemene heffingskorting) terug, hoewel het belastingprogramma een teruggave van € 552 aangaf (ouderenkorting). De aanslag 2018 geeft echter aan dat zij het ...
De bank bekijkt elke spaarrekening afzonderlijk. Maar het kan natuurlijk dat de som van de interesten op al je spaarrekeningen (bij dezelfde of verschillende banken) hoger is dan het maximum dat vrijgesteld is van belastingen. Bovendien worden de interesten van minderjarige kinderen meegeteld bij de interesten van de ouders.
5 D. Rekening 77 Regularisering van belastingen en terugneming van fiscale voorzieningen 22. De subrekeningen van de rekening 77 Regularisering van belastingen en terugneming van fiscale voorzieningen worden gebruikt voor de verkregen, vastgestelde of geraamde regularisering, al dan niet ingevolge een ambtshalve ontheffing, van belastingen die …
De belastingen voor gereglementeerde spaarrekeningen. De meeste Belgen moeten geen belasting betalen op de inkomsten die ze ontvangen van hun spaarrekening. De intresten van de gereglementeerde spaarrekeningen zijn immers vrijgesteld van roerende voorheffing voor de eerste schijf intresten tot 1020 euro per belastingplichtige.
Wat is de belasting op huurinkomsten uit het buitenland? De belasting op huurinkomsten voor een woning in het buitenland zijn dezelfde als voor een woning in België. De kans bestaat wel dat je dubbel belast wordt, want ook het land waar je woning ligt, zal een belasting heffen op de huurinkomsten.
5.1 InleidingDeze bijlage bevat een nadere toelichting op de raming van belasting- en premieontvangsten. De uitkomsten van de raming op EMU-basis zijn reeds gepresenteerd in paragraaf 2.4 en bijlage 4 van deze Miljoenennota. Deze bijlage gaat in op de methodiek die ten grondslag ligt aan de ram
De beurstaks (TOB) is een belasting die je bank of beursvennootschap je zal aanrekenen wanneer je financiële effecten aankoopt of verkoopt. De TOB is niet van toepassing op de inschrijving op aandelen of obligaties op het ogenblik dat ze uitgegeven worden. Deze taks wordt berekend als een percentage van de prijs.
De belasting op inkomsten uit arbeid is vanwege de grote grondslag bijvoorbeeld erg geschikt om veel belastingontvangsten mee op te halen en om inkomensherverdeling te realiseren, maar heeft ook negatieve effecten op de economie door een lagere arbeidsparticipatie. Sommige belastingen dienen vooral een instrumenteel doel: beïnvloeden
Het is de tussenpersoon die zorgt voor de belastingaangifte bij het bevoegde kantoor en de betaling van de belasting aan de staat. In het geval van een effectenrekening bij een buitenlandse bank kan de bank een vertegenwoordiger in België aanstellen die verantwoordelijk is voor de toepassing van de wettelijke formaliteiten.
De netbeheerkosten worden bepaald door uw netbeheerder en zijn afhankelijk van uw aansluiting en uw regio. Belastingen en heffingen: dit zijn de kosten die u betaalt aan de overheid voor het verbruik van energie. De belastingen en heffingen bestaan uit de energiebelasting, de ODE en de btw. U krijgt ook een heffingskorting op de energiebelasting.
Art. 134, § 3, eerste lid, WIB 92 voorzag alleen in de omzetting in een terugbetaalbaar belastingkrediet voor het niet aangerekende deel van de belasting op de toeslagen op de belastingvrije som voor kinderen die ten laste waren. Het maximumbedrag per kind ten laste voor dit belastingkrediet werd in voorkomend geval nog verhoogd met het deel ...
Het voorschot is dus vrijgesteld van deze belastingen. De juridische basis van deze vrijstelling kan je terugvinden in de Wet houdende diverse dringende fiscale bepalingen ten gevolge van de COVID-19 pandemie (BS 11 juni 2020). Zie ook op onze website de veelgestelde vragen over welke subsidies vrijgesteld zijn van belastingen.
1.3. Fiscaal voordeel op de premie Indien de voorwaarden zijn vervuld (zie rubriek 1.4.), is het fiscaal voordeel een forfaitaire belastingvermindering van 30 % van de betaalde premie (te verhogen met de gemeentebelasting). Deze belastingvermindering is verrekenbaar met de verschuldigde belasting maar niet-terugbetaalbaar. Indien er geen belasting
Wie in België vastgoed verhuurt of verpacht, ontvangt hiervoor een onroerend inkomen dat in de personenbelasting mee belastbaar wordt. De belastbare huurinkomsten worden samengevoegd met de andere belastbare inkomsten en worden belast tegen het progressief tarief. Hoeveel het onroerend inkomen van de huur bedraagt, hangt af van de hoedanigheid van de huurder en de …
Als je met z''n tweeën op de belastingaangifte staat, heeft elke echtgeno(o)t(e) of wettelijk samenwonende partner er recht op. In het geval van een rekening geopend in vruchtgebruik en/of blote eigendom is het de vruchtgebruiker die de roerende voorheffing kan recupereren, niet de blote eigenaar.
De belasting op inkomen uit arbeid moet dus omlaag en op inkomsten uit vermogen omhoog, net zo lang tot die twee gelijk zijn. Ten eerste is dat rechtvaardiger, dat is goed voor de belastingmoraal. Als je belastingen goed kunt uitleggen aan de burger en ze zien dat het eerlijk is, dan zijn ze meer bereid om het ook echt te betalen. ...
De taxatie gebeurt in het regime van de taks op het langetermijnsparen tegen een tarief van 10 %. De taks op het langetermijnsparen wordt op de 60e verjaardag geheven op de theoretische afkoopwaarde exclusief de winstdeelname (''anticipatieve'' taks). Deze taks is bevrijdend. U ontvangt geen fiscale fiche en moet niets aangeven.
De redenering is evident. Als de genieter fiscaal niet kan "gepakt" worden, moet de verstrekker van het voordeel de belasting op het voordeel betalen. Deze regel geldt evenwel niet als het voordeel toch in aanmerking komt voor het bepalen van de belastbare basis bij de ontvanger van het voordeel. In het voorbeeld is dat geenszins het geval ...
In de stukken staat dat het kabinet een verlaagd tarief wil invoeren, maar in werkelijkheid wordt de belasting voor de meeste huishoudens juist hoger. Twee belastingschijven Het zogenaamd ''lagere'' tarief dat het kabinet voorstelt, lijkt volgens PvdA-Kamerlid Joris Thijssen niets meer te zijn dan het terugdraaien van een belastingverhoging die vanaf 2025 zou gelden.