Jean Piaget is een essentieel referentiepunt in de studie naar de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Hij wijdde zijn hele leven aan het bestuderen van zijn kindertijd, zelfs dat van zijn eigen kinderen, om de geheimen van ontwikkeling bloot te leggen. Hij is ook bekend, samen met Lev Vygotsky, als een van de vaders van het constructivisme.
1. AI-gestuurde workflowautomatisering en -optimalisatie. Organisaties in de gezondheidszorg hebben te kampen met een aanhoudend personeelstekort en passen daarom hun personeelsstrategieën aan om talent aan te trekken en te behouden - door meer flexibiliteit te bieden aan professionals in de gezondheidszorg die op zoek zijn naar een beter evenwicht …
Persoonlijke ontwikkeling is werken aan de ontwikkeling van jou als persoon. Het betekent dat je werkt aan het aanleren, verbeteren en ontwikkelen van jouw vaardigheden. En dat is super breed: het kan een hele praktische vaardigheid zijn, zoals …
De ontwikkeling van een kind wordt in grote en kleine mate beïnvloed door de cultuur – inclusief de gezinscultuur – waarmee het kind is vergroeid. Vygotsky veronderstelt dat de (cognitieve) ontwikkeling van een individu plaatsvindt in zo''n sociale context en legt de nadruk op de begeleidende rol van de volwassenen. Hij noemt dat mediatie.
Vanuit deze visie is de menselijke ontwikkeling te beschrijven als levenslang, multidimensionaal, multidirectioneel, multi-gedetermineerd en gericht op de aanpassing van het individu aan de omgeving (Berk, 2010) We geven hier als voorbeeld de inzichten van de grondleggers van de levenslooppsychologie, Boyd & Bee, het pionierswerk van G. Stanley Hall …
Momenteel worden 98% van de ontwikkelde financiële apps gemaakt door andere bedrijven in plaats van banken. De rol van banken gaat steeds verder verdwijnen met de opkomst van nieuwe technologieën en ontwikkelingen. FinTech bedrijven zijn van grote invloed op deze trend. In het volgende onderdeel bespreken we deze trend. 5.
Wanneer deze voorwaarden afwezig zijn wordt de ontwikkeling van de jeugdige serieus bedreigd en kan er onherroepelijke ontwikkelingsschade ontstaan. De klankbordgroep geeft aan dat er bij deze gezinnen relatief vaak sprake is van structurele onveiligheid in de vorm van chronische verwaarlozing. Ook blijkt dat eerdere onveiligheid een ...
2.4 De culturele ontwikkeling van kinderen van 0 tot 18 jaar 12 2.5 Goed opgeleide docenten 14 2.6 Een integrale leer- en ontwikkelplek 14 3 Mogelijkheden 18 3.1 Huidige situatie 18 3.2 Voorwaarden voor cultuureducatie als basis voor de culturele ontwikkeling 20 3.3 Verandering 21
Het doel van interventies is altijd het opheffen of voorkomen van een bedreiging of belemmering van de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Om te bepalen welke erkende interventies uit de databank Effectieve Jeugdinterventies voor deze onderwerpen beschikbaar zijn, hebben we een overzicht gemaakt: de ''interventiematrix''.
• Binnen het OGO wordt het leerproces en daardoor de ontwikkeling van de leerling continue gevolgd (formatieve evaluatie). • OGO maakt veel gebruik van planning via lange leerlijnen (over meerdere leerjaren), plannen van leerervaringen en van het blijven monitoren van de ontwikkeling van leerlingen (Didactiek, 2013).
Auteurs: Marianne de Wolff en Caren Lanting De ontwikkeling van deze richtlijn is gefinancierddoor ZonMw. INHOUD Inleiding 3 Leeswijzer 4 Thema 1: Introductie ouder-kindrelatie 5 Begrippen 6 Ouder 6 Kind/jeugdige 7 Ouder-kind relatie 7 Intern werkmodel 8 Sensitiviteit 9 Mentaliseren 9 Opvoedingsstijl 10
In januari 2022 waren bestaande koopwoningen 90,9 procent duurder dan in juni 2013, toen de huizenprijzen een dieptepunt bereikten. In dit artikel wordt de ontwikkeling van de woningmarkt besproken aan de hand van diverse statistieken over zowel de aanbod- en vraagkant, als de financiering van woningen.
beschermende factoren die de positieve ontwikkeling van kinderen en jongeren bevorderen. In deze brochure beschrijven wij voor gemeenten hoe de top tien van beschermende factoren eruit ziet. Ook geven we aan wat werkt bij het bevorderen van de positieve ontwikkeling van de jeugd in de domeinen gezin, kinderopvang, school en wijk.